Er det mulig å oppnå total sikkerhet?

5. desember 2018 | Erlend Andreas Gjære

Svaret er nok opplagt for oss som arbeider med sikkerhetsfaget, men for andre kan opplevelsen av risiko og sårbarhet variere. I den grad man ikke er redd for at noe kan hackes, svindles eller misbrukes, lever man kanskje også i troen på fullstendig sikkerhet?

På sommerens ferietur i Sverige, passerte vi med stasjonsvogna forbi et skilt som fanget min oppmerksomhet. Naturligvis parkerte jeg kona og ungene trygt i veikanten, slik at jeg fikk tatt bilde av dette fantastiske butikkvinduet – et noe utradisjonelt ferieminne, kan du vel si.

Foto: Erlend Andreas Gjære

Det var heller ikke bare skiltet som lyste mot meg: «Komplette sikkerhetsløsninger – TOTAL SIKKERHET», på svensk. I tillegg var jo butikken både tom og forlatt! På den låste inngangsdøra fant jeg et ark som oppgav kontaktinformasjon for reklamasjoner.

Med andre ord – TOTAL SÄKERHET var KONKURS!

Som gründer selv har jeg stor respekt for alle som prøver å skape arbeidsplasser, men jeg kan naturligvis ikke unngå å synes dette var utrolig morsomt. Og ikke minst veldig treffende at butikken som lovet total sikkerhet enten ikke ble trodd på (kundene uteble), eller gikk på en smell (de hadde løyet).

«Det skjer ikke meg» er det mange som tenker, men ingen er immune mot angrep – heller ikke IT-folk. En nylig omtalt serie av sikkerhetsbrudd hos hotellkjeden Marriot inkluderer en ekspert som skulle undersøke en mistenkelig e-post som var funnet i deres systemer, og som dermed åpnet opp for at angriperne kunne ta seg inn i e-post-systemet.

Sikkerhet er alltid et spørsmål om kostnad og nytte. Med ubegrenset tid og ressurser ville man teoretisk sett kunne gjort "alt" for å sikre sine verdier. Samtidig ville man neppe kunne gjøre dette særlig brukervennlig, og dessverre er det ingen som har slike sikkerhetsbudsjetter heller.

Derfor må man heller fokusere på "riktig sikkerhet", altså et sikkerhetsnivå basert på risiko for virksomheten og tiltak som rettferdiggjør kostnadene.

Reduksjon og deling av risiko

En potensielt kostnadseffektiv måte å redusere risiko på, er ved å dele risikoen. Secure Practice tilbyr i praksis dette gjennom tjenesten MailRisk, hvor vi hjelper folk med mistenkelig e-post, akkurat når det trengs, på en brukervennlig måte. Da reduserer vi risiko for den enkelte bruker, fordi de alltid kan få hjelp på en rask og enkel måte om de er usikker.

Samtidig tar vi jobben med å gjøre analysen fullstendig separert fra våre kunders systemer for øvrig. Samtidig er dette noe vi gjør hver eneste dag, slik at vi har klare rutiner for all håndtering av mistenkelige lenker og vedlegg.

Vi prøver ikke å erstatte tradisjonelle spamfiltre og antivirus som tar unna 99% av alle truslene. Til gjengjeld er vi unikt spesialisert på den gjenværende andelen som fortsatt kan utgjøre stor risiko, og som er der hvor vi vanligvis ser opphavet til sikkerhetshendelser i norske virksomheter i dag. 

 


MailRisk på 90 sekunder

Se hvordan alle ansatte kan bidra til økt sikkerhet i virksomheten!

«MailRisk gir både ansatte og virksomheter en helt ny mulighet til å oppdage og respondere på målrettede trusler i e-post.»

Outstandig Security Performance Awards

Bli kjent med MailRisk →

Nå gir vi gratis phishing-simulering til alle nye kunder!

Kom i gang med MailRisk på bare noen minutter.

Gå til bloggen →