Innspill til nasjonal strategi for kunstig intelligens

14. mai 2019 | Ragnhild Olianna

I samband med den offisielle åpningen av AI Village i Trondheim, hvor vi nå flytter inn, har vi blitt invitert til å dele følgende tanker om kunstig intelligens med digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

Se også program og gratis påmelding til åpningen av AI Village, tirsdag 21. mai!

God AI-strategi henger sammen med god gründerpolitikk

Oppstartsbedrifter er naturligvis gode på innovasjon. De er nytenkende, fleksible, raske og har alt å bevise for potensielle kunder og marked. Det offentlige stimulerer til innovasjon blant annet gjennom tilskudd. Men for en oppstartsbedrift er det faktisk noe som er enda bedre enn tilskudd, og det er kunder.

Ekte kunder i tidlig fase hjelper oss som oppstartsbedrifter til å utvikle produkter og løsninger som svarer til faktiske behov, og gjerne behov av nasjonal interesse.

Ikke minst kan tidlige kunder gi oppstartsbedriften tilgang på verdifulle data, som vi vet også er drivstoff til kunstig intelligens.

Samtidig er det offentlige innkjøper av varer og tjenester for milliarder av kroner hvert år, og øremerking av bare en liten andel av dette til samarbeid med oppstartsbedrifter ville skape langt større verdier enn hva den enkelte anskaffelse vil bety rent økonomisk.

Selv har vi fått oppleve flere varianter i møte med ulike virksomheter i offentlig sektor:

  • «Beklager, vi kjøper kun fra X og Y, som vi har rammeavtale med.»
  • «Innovative anskaffelser krever egentlig bare mer tid og innsats enn vanlige anskaffelser, så vi bør heller unngå dette om vi holder oss under så og så mye.»
  • «Det er best om vi får piloten gratis, for med en gang det koster noe, om det så bare er noen få tusen, så må vi gjøre så mye ekstra som tar så mye lengre tid.»
  • «Beklager at vi ikke kom tilbake til dere [etter 3 måneder med henvendelser], vi tester ulike [amerikanske] løsninger nå og må se om vi kan komme tilbake senere.»

Tid er dessverre noe av det som en oppstartsvirksomhet har aller minst av. Og uten tidligkunder som finner anledning til å ta en sjanse, blir det også smått med data til utvikling av AI.

Heldigvis har vi også flere positive opplevelser i møte med det offentlige, og siden vi startet opp i 2017 disse har vært avgjørende for utviklingen av selskapet vårt – også i retning av kunstig intelligens.

Vi har blant annet fått samarbeide med en betydelig offentlig virksomhet som benyttet en bred RFI til å få innspill fra markedet. Kun én måned etter selskapet vårt var stiftet, kom vi inn med noen skarve skjermbilder som heldigvis skapte stor interesse. Dermed fikk vi også oppleve verdien av å få arbeide med både brukere og ekte data etter bare et halvt år med påfølgende intens utvikling.

Vi fikk samtidig den veldig klare og nødvendige tilbakemeldingen fra vår offentlige tidligkunde at vi «må jobbe mer med automatisering».

Og akkurat derfor investerer vi i kunstig intelligens og maskinlæring i dag – med enda flere offentlige virksomheter på kundelisten, til det som har blitt vår prisvinnende skytjeneste MailRisk (https://mailrisk.com).

Kunden vår gav oss en anledning til å få prøve oss tidlig – veldig tidlig – men kanskje er dette kalkulert risiko som skaper fortrinn for Norge, dersom forholdene ligger til rette.

 


‒ Sparer tid på sikkerhetshjelp

Se hvordan MailRisk sørger for effektiv bevisstgjøring og oppfølging av mistenkelig e-post blant ansatte i hele virksomheten.

Les om MailRisk hos Tussa →

MailRisk på 90 sekunder

Klikk her for å se en kort video om MailRisk

Se hvordan alle ansatte kan bidra til økt sikkerhet i virksomheten!

«MailRisk gir både ansatte og virksomheter en helt ny mulighet til å oppdage og respondere på målrettede trusler i e-post.»

Outstandig Security Performance Awards

Bli kjent med MailRisk →

Gå til bloggen →